maart 12, 2009

Wie is de Mol?

**Let op: spoilers!**


Net als een ruim miljoen andere Nederlanders kijk ik al enkele seizoenen lang Wie is de Mol?, een kijkcijferhit van de Avro. Ik hou van series als Expeditie Robinson, Peking Express en 71 Graden Noord, maar Wie is de Mol? is toch wel topfavoriet. Tegenwoordig zijn er tien bekende Nederlanders (oke, oke, het zal ook eens niet)(maar dat maakt t wel leuker, vind ik) die samen afreizen naar een (of twee!) landen om daar zoveel mogelijk geld te verzamelen door het behalen van opdrachten. Maarrrr...er is altijd een Mol die de boel saboteert. En door middel van testen vliegt er elke week iemand uit, degene die het minst weet over de Mol.
De afgelopen acht weken heb ik weer vol vreugde, spanning, speculatie en genot het programma zitten kijken. Als kijker vind ik het erg leuk om samen met anderen (met name met Margo) te discussiëren wie wat verdacht doet. Je doet bijna mee, als het ware. Aan het begin van het seizoen hebben Margo en ik overwogen om zelf ook een zogenaamd Mollenboekje bij te houden, maar...dat ging toch wel iets te ver. Als in: er gaat teveel tijd in zitten.
En élk seizoen zit ik er uiteindelijk naast! Elk seizoen ben ik overtuigd van mijn gelijk en ik zou ondertussen beter moeten weten...maar toch was ik dit keer overtuigd dat Anniek Pheifer de Mol was. Ik wist het gewoon zeker! Die zat zo te klieren, te kloten en te kutten, ik trapte er niet meer in. Blijkt toch uiteindelijk Jon van Eerd de Mol. En dat is wat dit programma nou zo leuk maakt. Ik ben er weer helemaal ingetuind. Te gek! Nu moet ik helaas weer tien maanden wachten.

Wat ook leuk is aan dit programma is het psychologische kantje. Het is zo typisch dat spelers maar ook kijkers zich gaan fixeren op hun verdachte, waar daardoor het lijkt alsof zij veel meer verdachte dingen doen dan die anderen. Je gaat verdachte zaken van andere spelers bagatelliseren. Want toen ik al die Molfragmenten van Jon terug zag, kon ik ze me allemaal herinneren. Maar toch was ik overtuigd van Anniek. Het bewijst maar weer dat mensen ook heel erg lijden onder de tunnelvisie die ze aanhouden, er is niets aan te doen. Maar als je als kijker zoveel mogelijk iedereen een even grote kans wil geven, blijf je te objectief om het echt mee te beleven. Ik vind het grappig dat het programma uiteindelijk toch veel mensen om de tuin geleid zal hebben. Net als vorig jaar, toen Dennis Weening het bleek te zijn. Wáááát?!
Tot slot ook mooi dat Rick Engelkes Jon heel lang verdacht heeft, maar dat hij uiteindelijk daar teveel vanaf is gestapt omdat hij veel met hem op één kamer verbleef. Dat heeft dus ook effect gaat op zijn vermogen om het spel van een afstand te bekijken.

Erg gaaf allemaal. Volgend jaar seizoen 10, ben benieuwd...

2 opmerkingen:

Unknown zei

Klinkt wel als een leuk programma. Maar het probleem bij mij zit 'm echt in de BNers XD Meestal zijn het ook van die semi-BNers.

En gewoon dat overdreven sfeertje wat ze er overheen hangen.

Maar ik snap je laatste alinea wel, daarom vond ik het ook wel leuk om naar Big Brother te kijken vroegah bijvoorbeeld.

Micheloz zei

Mjah, maar de groep BN'ers is altijd erg leuk. T zijn wel vaak de ietwat minder bekende, maar dat zorgt er ook voor dat t niet zo'n showparade wordt. En iedereen doet serieus mee.