oktober 17, 2009

Valse verbondenheid

Ik zat vanmiddag in de bus, op weg naar huis. Ik stapte in en ging achterin zitten, waar ook een paar Marokkaanse jochies zich breed zaten te maken. Er omheen waren alle plekken leeg.
We waren een tijdje onderweg toen een van de jongens op de STOP-knop drukten. Ze waren in de veronderstelling er bij de volgende halte uit te kunnen. Echter, die halte slaat deze bus altijd over. Ik denk dat t daar gewoon te druk is en dat die halte voor t Transferium bedoeld is.
Hoe dan ook, natuurlijk kwamen de jongens erachter dat ze ongeveer 5 tot 10 minuten lopen van die bewuste halte uit zouden moeten gaan stappen. Vol onbegrip lieten ze de buschauffeur eens duidelijk weten wat ze daarvan vonden, vergezeld met enkele ferme krachttermen en koosnaampjes.
En dan zie je alle andere, blanke mensen elkaar aankijken met een blik van 'wat zullen we nu potverdorie krijgen?!'
Het gedrag van de jongens was echt niet goed te keuren, vooral niet toen een van de jongens bij het uitstappen een van de blonde meiden bij de deur nog eens uitschold voor 'kankerhoer'.
De jongens zijn de deur nog niet uit of de tot nu toe in stilte gehulde bus (op een man na, die netjes uit had gelegd aan een van de jongens waarom hij niet stopte, alwaar de jongen nog steeds aan het tieren was) ontbreekt in een geroezemoes van ontzetting.
Wildvreemden beginnen met elkaar te praten, iets wat ze nooit zouden doen en mensen zijn het samen roerend eens over het feit dat de maatschappij door de Marokkanen naar de klote gaat.

Ik sla dat zo eens gade en ik denk: mooi dat mensen toch nog in staat zijn met elkaar te praten. Maar jammer, erg jammer, dat t pas gebeurd wanneer een groep mensen onbehoorlijk gedrag vertoond. Valse verbondenheid, vind ik dat.
Bovendien schijnt iedereen te vergeten dat de maatschappij met daarin o.a. deze busmensen ook schuld hebben aan dit onbehoorlijke en achterlijke gedrag van de jongens.

Wij hebben wel waarden en normen? Maar als wormen in de aarde steken we onze kop in de grond en wijzen we lekker naar de jochies van 16 bij wie t gedrag zich manifesteert.

En toen stapte er een oudere Marokkaanse vrouw uit de bus. En ik me maar afvragen wat zij wel gedacht moet hebben...

3 opmerkingen:

Unknown zei

Eerlijk gezegd word ik zelf wel langzamerhand een beetje moe van al het opgefokte allochtonentuig hier in Den Bosch. Dat eeuwige geklaag erover en dat marokkanenbashen is ook misselijkmakend natuurlijk, maar ik heb inmiddels ook al veeeeel te vaak gezeik gehad met van die kutjeugd die dag in dag uit maar op straat geflikkerd wordt door de ouders.

Wees in ieder geval blij dat je er iets aan kan doen in je opleiding.
Sowieso zag ik laatst op TV een reportage over een initiatief hier in DB om dit soort jongeren d.m.v. voetballen en een beloningssysteem voor normaal wenselijk gedrag weer de juiste richting in te helpen. Hierdoor is de overlast ook flink gedaald, althans volgens die reportage. In ieder geval een goed initiatief.

Micheloz zei

Ja, dat gaat over Doelbewust, iets wat in flink wat wijken wordt uitgevoerd door Divers. Dat is t uitgangspunt om met die gasten te werken.

Er zitten zoveel problemen achter Marijn. Tis kut, maar die mannekes weten ook niet beter. Dat is nog geen geheel excuus om je als een complete debiel te gedragen. Maar als de maatschappij alleen maar signalen afgeeft naar die jochies dat ze niet geaccepteerd worden, dan snap ik dat gedrag.
Vicieuze cirkel, ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Maar t gaat wel beter, beetje bij beetje. De nieuwe generaties bevatten steeds meer hoogopgeleiden mensen die ook weten wat er van hun (toekomstige) kinderen verwacht wordt. Het duurt even...

Unknown zei

Dat sowieso. Ik denk dat in de toekomst weer ergens anders nieuwe broodnodige werknemers uit een of ander land hierheen gehaald worden die over 20 jaar weer een probleem hebben met het aanpassen aan de samenleving... Vicieuze cirkel :P