oktober 07, 2007

Nederlandse identiteit?

Zo, ik zal eens een politiek getinte mening laten horen op deze welbezochte site.
Er is een klein relletje aan de gang omtrent uitspraken van Maxima. Ik heb het niet helemaal mee gekregen maar het komt er op neer dat ze gezegd heeft dat dé Nederlandse identiteit niet bestaat. Nu zijn er allerlei Nederlandse hoogwaardigheidsbekleders boos dat ze dit gezegd heeft en er wordt beweerd dat deze wel degelijk bestaat en het feit dat '16 tot 17 miljoen mensen dezelfde taal spreken' is daar wel het bewijs voor.
Maar ik ben het stiekem wel met Maxima eens. We zijn een enorme multi-culturele samenleving waar echt geen 16 miljoen mensen Nederlands praten. Baby's kunnen al niet praten en die horen ook bij die 16 tot 17 miljoen...Maar ook zonder de baby's zijn er zat allochtone mensen die geen Nederlands spreken en bovendien hoor je men allemaal klagen dat de Nederlandse taal zo verkracht wordt door t Engels enzo. Niemand spreekt meer behoorlijk Nederlands.
En dat nog steeds geen bewijs...want wat is het beeld van Nederland in het buitenland nog steeds? Klompen, molens, kaas en tulpen. Terwijl dat allang niet meer klopt en je echt moet zoeken naar molens en klompen. En ik lust eigenlijk geen kaas (mits gebakken, dan wel).
Ons land telt zoveel culturen met mensen die haast niet kunnen integreren dat het moeilijk wordt om nog echt Nederlander te zijn. Noem eens iets typisch Nederlands op...wat? Drugs? Het gedoogbeleid op allerlei gebieden? Is dat de Nederlandse identiteit.
Ik vind dat Maxima er meer kijk op heeft dan die hypocriete politici die geen idee hebben waar ze tegenin gaan en ook nog steeds geen idee hebben wat er nu precies moet gebeuren.
Ik vind het echt niet erg dat er buitenlanders hierheen komen want ik blijf erbij: iemand heeft ooit op een kaart lijnen getrokken op een stuk getekend land en sindsdien is dit land van die mensen en dat land van die mensen en niemand van buitenaf mag er eigenlijk in waardoor er mensen in een ander land dood gaan. Want ja: zo is het nou eenmaal getekend. Daar is Risk toch op gebaseerd?
Maar goed, ik vind dat de Nederlandse identiteit ver te zoeken is en dat Maxima gelijk heeft.
En ik vind ook dat je het als walvis niet kan maken om de inktvissen uit te lachen wanneer hun inkt op is. Maar dat terzijde...

10 opmerkingen:

Unknown zei

"Baby's kunnen al niet praten en die horen ook bij die 16 tot 17 miljoen..."

"En ik vind ook dat je het als walvis niet kan maken om de inktvissen uit te lachen wanneer hun inkt op is. Maar dat terzijde..."

LOL

Maargoed, ten eerste heb ik zoiets van: waar de fuck maak je je druk om politici?
Ten tweede: Maxima, tief op.
En ten derde: Ik vind zelf niet echt meer dat wij een volk zijn wat je zo kan afbakenen, in de zin van: wij zin Nederlanders en wij zijn zo, punt. Dit kan niet meer omdat dat beïnvloed wordt door de globalisering. Zoals jij al zegt: Engels wordt steeds meer deel van onze taal, alle buitenlandse immigranten vermengen zich ook langzaam maar zeker in onze cultuur. We zijn aan het veranderen in dat opzicht.
Maar dat neemt niet weg dat er nog wel veel typisch Nederlandse dingen zijn, zoals bijvoorbeeld ons cabaret, sinterklaas en hagelslag, om maar 3 random dingen te noemen. We zullen altijd wel een eigen identiteit houden, maar die is aan verandering onderhevig.

Micheloz zei

Natuurlijk bestaan er wel typische Nederlandse zaken, zo bedoelde ik t ook niet. Maar ik vind dat er zoveel buitenlandse invloeden zijn dat de Nederlandse identiteit steeds verder te zoeken is.

Verder vind ik het mijn plicht om me druk te maken over politici. =P Interessantdoenerij noemt men dat in de volksmond. En Maxima is op zich wel cool.
^_^

Anoniem zei

Wat Marijn zegt: de Nederlandse identiteit is aan verandering onderhevig; dat is toch ongeveer hetzelfde wat Maxima ook duidelijk probeert te maken?

Uit een stukje artikel van de NRC next:
Máxima verwees, aldus minister Vogelaar, naar de Nederlandse geschiedenis en taal als gemeenschappelijke kenmerken, maar voegde eraan toe dat deze voortdurend onderwerp van gesprek zijn. „Er is geen afgeronde Nederlandse identiteit.”

Als ik dit zo lees, is dat toch wat anders en vooral genuanceerder dan de bewering van sommige mensen (waaronder politici) dat Maxima heeft beweert dat 'de Nederlandse identiteit niet bestaat'.

Enik quote even een stukje mail wat ik vandaag naar mijn zus heb gestuurd, toevallig ging het ook over identiteit. XD Ze is het afgelopen weekend met mijn ouders naar een reünie geweest van de middelbare school waar mijn vader op heeft gezeten. Ze vertelde wat een raar schizofreen gevoel ze daarbij kreeg en vroeg of ik dat ook wel eens heb.

Wat ben ik nou eigenlijk, een Chinees, Indonesiër of Nederlander? In de eerste plaats voel ik me eigenlijk wel Nederlander, maar ik denk dat ik ook wat meer Oosterse trekjes heb die je niet zo snel tegenkomt bij Nederlanders. En wat grappig, mam en ik hadden het er ook al over dat jij toch wel heel Westers bent als je het vergelijkt met andere Aziaten.

Ik vind het in elk geval wel grappig en interessant om over mijn eigen afkomst na te denken. Na ja, laat ik maar niet te ver afdwalen XD.

Micheloz zei

Ik denk dat t zeker leuk is om te kijken waar jij nou meer naar neigt. Dat is voor Jenny bijv. ook leuk om over na te denken...of leuk, misschien is interessant wel wat beter. En dat geldt ook voor een meisje bij mij in de groep. Ik denk dat vooral Aziaten daar soms nog best mee kunnen worstelen omdat juist West - Oost zo groot is qua verschillen.


Marijn zegt idd precies wat Maxima zegt.
En die politici zeiken alleen maar, iedereen zit elkaar op te stoken. In plaats van dat ze het land gaan regeren. Maxima is er voor dit soort zaken. Bij mij in de klas vonden ze t ook al gezeik, al die ophef.

Anoniem zei

Maxima zei volgens het volgens mij heel anders als wat er de hele tijd in de media wordt genoemd: DE Nederlander bestaat niet. En dat lijkt me een waarheid als een koe. DE Nederlander bestaat idd niet dat is juist het mooie van Nederlander zijn, hoe of wie je ook bent, je bent EEN Nederlander.

Micheloz zei

Precies...ik las er ook weer iets over ergens. Tis heel erg verdraaid door de media want Maxima heeft gezegd dat de Nederlandse identiteit versnipperd is over verschillende zaken en overal te vinden is maar niet als een geheel.
Die ouwe conservatieve lullen moeten niet zeiken.

Anoniem zei

Ik vind het zelf maar 1 grote bullshit. We ( gedefineerd, iedereen met een gerechtigd Nederlands Paspoort ) zijn allemaal Nederlanders, en daarin allemaal subculturen. Tuurlijk, de oude vertrouwde beeld van de Nederlanders is allang vervaagd en is er zeker allang niet meer. Maar WIJ zijn wel een boegbeeld voor andere landen hoe wij met zoveel subculturen met elkaar kunnen leven. Weinig landen zoals wij kunnen dat werkelijk zeggen al zijn we behoorlijk streng in het uitzetbeleid. Naast dat is Nederland gewoon een paradijs. Ik zou wat dat betreft niet zo snel in het buitenland gaan wonen als ik hoor hoe het daar allemaal gaat.

Daar kan bijvoorbeeld Amerika ( Rednecks, KKK anyone? ) nog een puntje aan zuigen.


Het beeld wat de buitenlanders nog steeds van ons hebben is inderdaad kaas, klompen en molens. En tegenwoordig ook drugs zoals wiet en paddo's wat dus zeer gemakkelijk te verkrijgen is. Ga maar eens een dagje A'dam in.....
Maakt opzich niet uit, maar het moet natuurlijk wel goed gebruikt worden.

Micheloz zei

Justin, jij hier?! Oo

Maar iig...wij doen t op zich wel goed misschien ten opzichte van t buitenland maar om nou te stellen dat wij het boegbeeld zijn? Zo goed gaat t hier ook niet meer sinds o.a. de opstand van Pim Fortuyn, die overigens lang niet zo radicaal was als Wilders of Verdonk for that matter. Het gedogende, tolerante Nederland is een heel eind voor wat betreft de allochtone medemens. Jammer genoeg. Maar gelukkig is hier ook geen uitgesproken haat tegen negroide mensen, zoals in de VS.

Anoniem zei

@Mich: Mja, mijn blog weer na 5 jaar opgeslingerd xd nu ga ik weer beetje bijhouden.....

ontopic: Ok, boegbeeld was misschien beetje groot gezegd maar dat we aardig hoog in de lijst staan is wel zeker. En sinds Pim Fortuyn zijn voor vele mensen gewoon hun ogen geopend, dat is gewoon niet meer uit te sluiten. En wat betreft Wilders en Verdonk, die zijn idd erger ( zelfs zo erg dat de International Human Rights Organisation ( onder de vlag van de VN)) zich zorgen maakte over het beleid van Nederland. Maar andere kant kan je natuurlijk ook bekijken dat we het zoveel mogelijk proberen te doen. Er zijn idd grote fouten gemaakt maar sommige die konden idd best weer terug naar hun eigen land ( waar het dus allang weer veilig was).

Micheloz zei

Oooh zeker, das waar. Er kunnen er zat ook terug, die in hun eigen land ook een kans hebben. Maar ik vind dat er bij mensen die terug worden gestuurd er teveel gevallen tussen zitten die niets te zoeken en/of vinden hebben in hun thuisland.
Daarnaast vind ik het gedrag van veel autochtonen heel verkeerd ten opzichte van allochtonen. Tegenwoordig krijg je als Marokkaan ook geen kans meer, wat volgens mij ook vaak resulteert in moedeloos gedrag en vervolgens gedrag dat zich uit via agressie e.d.
Daarmee wil ik niet zeggen dat sommige allochtone mensen er geen zooitje van maken. Het gaat soms ook echt te ver. Ik vind dat racismebestrijding gewoon te weinig en te onopvallend gebeurd.