juli 09, 2009

Veteranendag Marine (2)

In juli 2006 ging ik al eens met mijn opa naar de Veteranendag van de Marine. Destijds kwam ik niet verder dan het uiten van mijn verbazing over de hoeveelheid rimpels.
Vandaag ben ik weer met mijn opa helemaal naar Den Helder gereisd. In de ochtend om 8:23 uur de trein gepakt, om vervolgens 3 uur later daar aan te komen.
Beste mensen, ouderen zijn niet veel beter dan jonge mensen. Er wordt ook veel bier gezopen, iedereen kruipt voor bij de bussen en ook in de wereld der Ouderen heb je zogenaamd haantjesgedrag. Dit laatste uit zich voornamelijk door mensen van hoge rangen die zich ook in dergelijke pakjes hijsen en met de borst vooruit half lopen te marcheren. Nou heb ik van mijn beste Opa geleerd daar een gezonde antipathie voor te krijgen. Dus kijkend naar die bewuste haantjes besef ik me ook dat je het kan zien aan ze. De gelikte hoofden, constant spiekend of mensen hen niet staan te bespieken. Al die speldjes, kruizen en lintjes...ik vraag me niet meer af hoe ouderen aan al hun gebreken komen.
Sociaal als mijn opa is, maakt hij met iedereen een praatje. Iedereen...we hebben denk ik 10 vreemde bezoekers gesproken en 10 mariniers. De meeste lachen aardig en een enkeling kletst gezellig terug. Mijn opa ergert zich zo erg aan het asociale gedrag van mensen tegenwoordig. Er kan geen 'hoi' meer van af. Dat is wat ik wel van hem geleerd heb, de afgelopen jaren. Gewoon aardig doen tegen mensen, ook tegen vreemden. Al is het alleen maar 'goeiemiddag' zeggen. Daar begint het mee, een betere wereld. Als we nu eens dat allemaal gaan doen, misschien gaat mijn opa's wens dan in vervulling en komen we nader tot elkaar. In plaats van elkaar neer te schieten.

Maar dat is misschien een utopie, aangezien Paul Geerts al in 1975 het Suske & Wiske-album 'De Vlijtige Vlinder' schreef, waarin Lambik een portret neerzet van mijn opa. Uiteindelijk zorgt Schanulleke er voor een kortstondige periode voor dat mensen in de trein weer met elkaar gaan kletsen.
Maar zoals we allemaal weten heeft het niet zo mogen zijn. De Vlijtige Vlinder Schanulleke verloor haar vleugels in een fikse botsing met een hoogspanningskabel.

Tja...
Maar wel veel rimpels joh!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Tsja, juist bij militairen/veteranen gaat het om status, structuur, 'gehoorzaamheid' en respect onderling. In zo'n context is het natuurlijk al moeilijk om dan zomaar spontaan sociaal te doen. Die mensen zitten daar sowieso al een beetje in vast denk ik dan.

Desalniettemin ben ik akkoord met je betoog. Ik groet trouwens ook graag gewoon mensen op straat, we zijn toch in Brabant gvd. Maar de grote meerderheid van de mensen groet in Den Bosch iig netjes terug, bij mij iig. Het kan dus wel!

Micheloz zei

Kan zeker wel, die typische gezelligheid die we in NL kennen he. Oh oh oh...
xD