mei 20, 2009

Asociaal zooitje

Ik ga er voortaan iets van zeggen. Ik ben het helemaal zat. Ik zie het tegenwoordig overal om me heen gebeuren, ik hoor mensen erover en ik maak er flink pissig over. Ik kan me niet zo snel druk maken, maar ik vind dit wel een van de grootste asociale daden die er zijn. Het getuigt van luiheid, domheid, geen betrokkenheid, lakse houding en stomheid.
Ik heb het over de zooi die mensen op straat flikkeren. Een tijd geleden stond ik op het perron in Den Bosch te wachten op de trein, staat er zo'n domme troela te kanen. Haar eten was op en wat doet mevrouw: hupakee, flikkert gewoon dat papier op t spoor. Ach, wat kan haar het schelen, er ligt toch al zoveel rommel. En echt, twee meter verderop staat een prullenbak. Overal in de Westere wereld wordt het een freakin' pokkezooi. Niet alleen bouwen we het hele land vol met lelijke huizen en nog lelijkere flats, we gooien er ook nog eens ons afval naast. Blikjes worden uit het raam gedonderd, sigarettenpeuk weg gedonderd, kauwgom waar ik weet niet hoeveel vogels van dood gaan weg gespuugd, asbakken worden op parkeerplaatsen geleegd, plastig de natuur in gedonderd. Hell, zelfs grote materialen, zoals koelkasten en banken vind je in sloten en in weilanden. Zolang je bij mij in de buurt bent, wordt er niets zomaar de natuur in gegooid.
Gisteren reed ik met Inge naar mijn opa. We moesten even stoppen bij een postbus, komen daar twee mensen aan gelopen en zo'n blonde trut duwt die laatste kauwgom in haar dikke kop en gooit zonder te kijken zo dat doosje op de grond. Pats...daar lag het weer. Terwijl een paar meter op hun bestemming lag, buurthuis de Schans, met heel veel prullenbakken.
Bij ons op school laat iedereen overal zijn zooi rond slingeren. Niemand ruimt iets op, bij elke computertafel ligt wel minstens drie bekers hoog een toren van rommel. Hetzelfde in klaslokalen. Binnen de Opleidingscommissie kreeg ik te horen dat er wordt voor gesteld om niet meer op te ruimen. Laat het maar liggen, die studenten krijgen vanzelf wel door dat er op een gegeven moment geen plek meer is om te zitten.

Ik vind het echt asociaal om alles te laten slingeren, waar dan ook. Vooral je zooi de natuur in gooien vind ik erg frustrerend. Het duurt zolang voordat de natuur dat spul heeft afgebroken, waardoor alle andere, natuurlijke rommel niet afgebroken wordt. In de zee komen vogels en zwemmende dieren vast te zitten in de ergste troep, in de natuur zorgt de zooi ervoor dat dieren er niet normaal kunnen leven. Ze blijven vast zitten in allerlei materialen, stikken er in, kunnen het niet verteren en noem maar op.
Ik kan me nog enigszins voorstellen dat mensen niet helemaal snappen dat ik me daar zo druk om kan maken, maar de aarde is al zo vies. Daar hoef wij echt niet bij te helpen hoor. Het broeikaseffect, daar heb ik een beetje mijn twijfels over. Dat is voor een behoorlijk deel ook gewoon de natuurlijke gang van zaken. Maar dat wij met de hele Westerse (en waarschijnlijk ook steeds met de Oosterse) wereld de aarde bevuilen met onze troep, dat staat vast. En dat vind ik echt belachelijk en onnodig. Zo is de wereld er sneller aan dan we zelf denken.
Bah...rotzooitje.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Kijk eens langs snelwegen in de berm of bij opritten/parkeerplekken. Daar wordt ze luie ranzigheid van mensen pas echt duidelijk. De "boeie, dit hoort toch bij de snelweg, niemand die er last van heeft"-mentaliteit. En uiteindelijk zit je met vuilnishopen overal langs de weg. Ik vind het ook hatelijk.

Micheloz zei

Mjah, dat vind ik ook erg. Je kunt t gerust ff in je auto laten liggen, maar neee...dan wordt het zo'n zooitje. In je auto...

Unknown zei

Exact :P