mei 03, 2009

Britain's Got Talent (2)

In juni 2008 postte ik al een keer iets over Britain's Got Talent. Net als toen hou ik nog steeds niet van dat soort programma's. Het is veel teveel gericht op commercie, uiterlijk en show vanuit de organisatie. Met name hier in Nederland vind ik het de programma's vrij triest qua echtheid. Uiteindelijk blijven overal de mooie koppies over en let's face it, van al die 'talenten' hoor je vaak niets meer. Jamai en Jim doen t redelijk, Boris draait nu pas goed, van Maud hoor je af en toe nog iets en Nikki (waar ik overigens niks van mee gekregen heb) plus nog een paar anderen en dat was t dan wel, van al die shows. De jury's lijken elk seizoen tussen de programma's te wisselen en ik heb zelf vaak t idee dat het meer om de jury's gaat dan om de mensen die echt kunnen.

Ik geloof niet dat Britain's Got Talent daar echt veel van verschilt. Als ik die juryleden bekijk is t vaak ook show, Simon Cowell voorop, die best veel in het nieuws komt om niets. Maar dat programma trekt wel t type mensen en t type acts aan dat interesseert, amuseert en emotioneerd. Met dat laatste trek je natuurlijk publiek. Een veel grotere groep mensen loopt warm voor een lelijke kop met een minderwaardigheidscomplex maar een dijk van een stem, dan voor het zoveelste mooie koppie met de standaard stem.
Dit seizoen hebben ze ook weer een paar acts te pakken. Ze hebben er daar een neus voor en blijkbaar is de drempel van de show niet te hoog om ook zenuwachtige mensen aan te trekken, met weinig zelfvertrouwen.

Na Susan Boyle, waar de meeste van jullie ondertussen vast wel iets van opgepikt hebben, zag ik vandaag op YouTube Jamie Pugh. En de zenuwen van die man waren echt niet gespeeld.
Wat was die van zenuwachtig zeg! Aandoenlijk...dat woord kwam tijdens me op toen ik zijn optreden zag. Wat een aandoenlijke man. En ook heb heb ik dan allang genoeg van dat soort programma's en geloof ik niet in de oprechtheid van dat concept, bij zulke optredens vergeet ik het dan toch even en ben ook ík even ontroerd.

(PS: nieuwe oeLsje komt eraan, paar daagjes wachten)

3 opmerkingen:

Cynthia Lim zei

Zo heb eens een keer tijd gevonden om te reageren...

Aan de ene kant vind ik het mooi dat ze mensen de kans geven om hun zangtalent ten gehore te brengen, maar aan de andere kant heeft dat ook een prijs. Ik geloof dat Paul Potts nu zo'n beetje afgebrand is.

Het is tegenwoordig moeilijker om niet op tv te komen dan wel...je moet er echt uit springen om op te vallen, en vervolgens ook de wil en het doorzettingsvermogen hebben om met die bekendheid verder te komen.

Micheloz zei

Ja klopt. Dat is de valkuil, mensen denken er te simpel over. Een keer goed op tv komen betekent nog niet dat je er al bent. Dat is de illusie.

Cynthia zei

Wat is dit trouwens voor onzin, ik heet geen info XD