juli 26, 2007

Harry Potter and the Deathly Hallows


Sinds een aantal jaar ben ik ook een grote fan van Harry Potter; ik kan er niets aan doen. Compleet verliefd op de karakters en de wereld eromheen heb al ik al die jaren met veel plezier de boeken meerdere malen gelezen. Afgelopen zaterdag was het zover, zoals eigenlijk iedereen wel weet: het zevende en laatste boek kwam uit. Ik heb sinds die dag best wel wat uren besteed aan het boek en maandagnacht besloot ik de laatste 100 pagina's te bewaren voor afgelopen nacht. Ik wou het boek rustig in bed, 's nachts, uitlezen. En nu heb ik het ook uit. Het is over, finito. Nooit meer een nieuw verhaal...maar waar ik me nog het meest bewust van ben geworden is dat die hele wereld met een verleden, heden en toekomst, met al die karakters, zo ontwikkeld, en al de fantasie die erbij komt kijken, dat dat allemaal (waarschijnlijk?) nooit heeft plaats gevonden en dat heel die wereld waarschijnlijk niet besteed. Harry Potter begon ooit als kinderboek maar dat geldt eigenlijk alleen voor de eerste twee boeken; daarna is het meer en meer voor volwassenen geworden.
Ik vind dit laatste boek in ieder geval, logischerwijs eigenlijk, het beste boek uit de hele reeks. Het sluit alles af, het maakt alles compleet. Alleen vind ik het nog steeds heel, heel jammer dat het nu dan ook echt over is.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is het mooie van boeken (en ook van films)...dat ze je zó weten mee te slepen, dat het levensecht lijkt. :D Ik vind niet dat JK Rowling een fantastische schrijfstijl heeft, maar ze weet donders goed het verhaal te vertellen. En er zijn er maar weinig die dat zo kunnen.

Het is moeilijk om een favoriet boek te kiezen....ik denk dat ik voor het vierde boek zou gaan. Maar het laatste boek viel me in elk geval niet tegen. :)

Hihi, ik had er met Margo en Tim gister nog een kleine discussie over toen jullie bij de kassa stonden te wachten op de broodjes falafel... :P

Micheloz zei

Mjah ik vond boek 5 t beste maar nu t laatste toch.
De schrijfstijl is idd niet weergaloos maar t feit dat alles klopt en dat ze dingen in het laatste boek betrekt die in het eerste boek (jaren geleden!) al genoemd zijn, wow! Echt, geweldig!

Anoniem zei

Yay voor Rowling! Wooot! :D XD