april 08, 2007

The Passion of the Christ

In 2004 kwam deze film van Mel Gibson uit. Er werd uitgebreid gepraat of gescholden over de met details gevisualiseerde lijdensweg van Jezus in deze debuutfilm van Gibson. Mensen verlieten de bioscopen massaal kotsend en/of huilend.
Natuurlijk wou ik deze film nu zelf wel eens zien en ik moet zeggen...ik heb enorm bekrompen gekeken. Wat een film zeg! De geseling van Jezus was gruwelijk om te zien, zoals ze om gingen met deze man. Hij is compleet kapot geslagen, door wachters die gierde van het lachen terwijl ze het vlees letterlijk van zijn lijf sloegen met sla-instrumenten met haken eraan. Daarna de lange, bebloede tocht naar de berg waar zijn kruis zou komen te staan. Dat punt vond ik nog t ergste, waar de spijkers in zijn handen en voeten werden geslagen, terwijl hij riep "Vergeef hen!"

Ik geloof dat Jezus wel bestaan heeft en de kans dat dit echt gebeurd is acht ik ook groot. Of hij ook echt een Zoon van Hem was weet ik niet en dat durf ik ook echt niet zeggen. Maar ik hoop echt dat het niet zo erg was zoals ik in deze film zag. De details waren inderdaad om te kotsen en het aangezicht, wat bijna de hele film duurde, van Jezus die compleet onherkenbaar de berg opstrompelde met dat enorme kruis, met één oog dicht en t andere heel eng, vol bloed, was gruwelijk om te zien.

Toch is het een film die je wel gezien moet hebben. Al is het alleen maar om je te realiseren waarom mensen zo erg geloven in Jezus en God. Mel Gibson denkt dat de Joden Jezus uiteindelijk de dood ingedreven hebben, maar of dit zo is weet ik ook niet. Daarom moet je hier een beetje kritisch naar kijken. Als je er al naar kijkt...want eigenlijk zit je de hele film lang met een combinatie van angst, verdriet en schrik te kijken.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb deze film een hele tijd geleden gezien; ik herinner me nog met hoeveel afgrijnzen ik heb zitten kijken. Het is een gewaagde keuze geweest om het lijden van Jezus zo duidelijk in beeld te brengen, maar eigenlijk weet ik mede hierdoor nog steeds niet wat ik van de film moet vinden.

Sommigen vinden dat het geweld in deze film gerechtvaardigd is; het is een element dat in het verhaal hoort. Anderen zeggen juist dat het in deze film alleen nog maar om het geweld gaat en niets anders (terwijl het toch meer moet gaan om Jezus die de zonden van de mensheid op zich neemt). Van mij had het allemaal wel wat minder expliciet gemogen, want het was op een gegeven moment wel behoorlijk over the top.

Het is een film die heel erg draait om Mel Gibson's eigen visie op het Bijbelverhaal. Stel dat je helemaal niets af weet van de kruisiging. Dan zie je film waarin een man twee uur lang een lijdensweg afgaat, zonder dat je precies weet waarom. Misschien zou het beter zijn geweest als de regisseur meer achtergrondinformatie had gegeven over Jezus zelf, over wat hij deed en wat hij uitdroeg aan de bevolking.

Kortom, ik weet het niet zo goed. XD Ik heb wat recensies erover gelezen en ik ben het in elk geval met het volgende eens:
- de acteurs zijn niet zo sterk in hun vertolkingen
- gelukkig hebben ze er niet voor gekozen om de duivel als een rood figuur met hoorns in beeld te brengen

Micheloz zei

Mjah je hebt gelijk. De hoedanigheid waarin zijn lijdensweg is weergegeven is redelijk over de top. Van de andere word je wel geconfronteerd met hoe erg hij waarschijnlijk geleden heeft. En toegegeven...vooral in de Westerse wereld kent een beetje burger wel hoe het gegaan is met Jezus. Alhoewel ik daar, gezien de staat van de mensen tegenwoordig, nog wel aan kan twijfelen.

Toch zijn er al zat Jezus-films gemaakt maar nog nooit was er een (volgens mij) die het op deze manier weer gaf. Dus dat geeft wel een andere kijk op op de laatste uren van Jezus. Ik vond echter de stukken uit zijn verleden te kort en totaal geen toevoeging aan de film. Het begin had langer gemogen, de aanloop naar het lijden bedoel ik.

Wel vind ik dat je gelijk hebt als je zegt dat Gibson vooral zijn visie heeft laten zien...maar ja, dat was ook zijn perfecte kans!

Anoniem zei

Mja, ik denk ook wel dat de gemiddelde persoon in de Westerse wereld het verhaal kent (al zijn er ook mensen die tegenwoordig helemaal geen kennis meer hebben, zoals je zelf al zei); het was meer vanuit filmisch oogpunt, als je de film zou bekijken zonder dat je wist waarover het ging en zonder de voorkennis van al die oproer en heisa eromheen.

Wat me trouwens ook opviel; er zijn veel Christenen die deze film erg kunnen waarderen. Dat had ik in eerste instantie juist helemaal niet verwacht.

Anoniem zei

ik zag m vorig jaar, vond echt een goede film, wou m eigenlijk wel nog een keer zien.

Micheloz zei

Mjah maar ik denk dat er stiekem ook veel Christenen zijn die vinden dat de Joden de schuld hebben. Zo heb ik t oorspronkelijk ook geleerd. Hij is gestorven door Pontius Pilatus (die ik niet kon onderscheiden in deze film?)

Qua film point of view heb je gelijk. Het was duidelijk dat het lijden centraal stond.

Anoniem zei

Hmm ik was van plan hem te gaan kijken maar ik ben het vergeten verdorie!
Maar ik hou er niet zo van als er met haken in mensen worden gestoken/getrokken/enz.enz. ieuwwwww
Maar dan nog, ik wil hem psich nog wel zien!