november 13, 2007

Zinloos Geweld

Het artikel
De laatste hoor je en lees je steeds meer over geweldpleging op straat. Homotolerant Nederland lijkt opeens minder tolerant, ook al gaat het om enkele gevallen. En jongeren lijken af en toe echt niet te weten wat ze moeten doen als ze door een vreemde worden aangekeken. Een tijd terug werd er een jongen neergestoken op het CS van Utrecht, enkel omdat het slachtoffer keek naar de dader.
Dit artikel gaat over een jongen en een groep die het met elkaar aan de stok kregen zonder dat elkaar kenden. Dit weet ik op omdat een bekende van me het slachtoffer kent. Toen ik het hoorde was hij ook behoorlijk emotioneel, wat heel begrijpelijk is.
De context waarin het plaats gevonden heeft is de Paardenmarkt, iets wat ook ieder jaar hier in Hedel plaats vindt. Het is een goed excuus om je helemaal lijp te zuipen en waar geen paard aan te pas komt.
Vandaag staat er op mijn IGoogle-startpagina ook een artikel dat alcoholreclames het drinken van jongeren 'bevordert'. Waar reclames voor tabak al jaren verboden zijn en waar Lucky Luke zelfs geen sigaret meer in zijn mond mocht hebben in de strips, daar vloeien de reclames over alcohol nog rijkelijk over de buis. Maar...van alcohol kan je toch agressief worden? Daarom is het toch ook zo gevaarlijk? Ik wist niet dat zoiets minder prioriteit had dan het tegen gaan van roken...waar mensen volgens mij juist rustig van worden.
Het is behoorlijk storend en ook schokkend om te lezen dat een 17-jarige jongen om een ruzie is vermoord, met of zonder opzet, dat maakt niet uit. Iemand die een bankje op iemands hoofd goed doet dit omdat hij de ander pijn wil doen. Zoiets gaat niet per ongeluk. Hoe komt het toch dat jongeren naar mijn idee steeds minder pikken van elkaar? Er is alcohol in het spel geweest, dat lijkt me wel duidelijk. Maar is dat de enige oorzaak? Je kan iemand niet eens meer normaal aan kijken of je hebt al iemands kleren aan ("heb ik iets van je aan ofzo?"). Nu is het fenomeen losgeslagen jongeren iets van alle tijden. Elke generatie jongeren heeft wel een bepaalde trends en modegrillen en bepaalde houdingen. Misschien dat over 25 jaar het juist zo is dat iedereen weer vrolijk hoi tegen elkaar zegt.
Het gaat erom dat ook zonder alcohol jongeren (en niet alleen zij) ook agressief zijn en tegenwoordig ook in staat zijn om iemand echt te verwonden of zelfs te doden. En wat nog het ergst is, na de dood van deze jongen, is dat de daders waarschijnlijk een milde straf krijgen. Ik ben tegen de doodstraf maar dit soort figuren moeten minstens één decennia brommen. En dan wel zonder tv en privileges. Onzin.
Vanochtend zag ik een jongetje op school alleen spelen met twee schommels, de school was nog niet begonnen. Toen moest ik denken aan het feit dat ze, toen 'wij' jong waren, de Power Rangers van de buis hebben gehaald. Al dat geweld, dat kon nooit goed zijn. Nu hoor je er niemand over. Nu is het de alcohol bij de wat oudere jongeren die alles kapot maken. Over 5 jaar is het...eehm, even wat verzinnen, sport wat elke jongere agressief maakt, want ja...al die energie die eruit gaat bij voetbal gaat naar de benen van de tegenstander.
Zinloos geweld ja, dat klopt. Maar van wie vooral? Van die jongeren die die 17-jarige jongen gedood hebben? Zeker.
Maar ook van de media, die alles erger maakt dan het is. Alcoholgebruik van jongeren, geweld op tv, pedo's op chatboxen. Maar over het beter kunnen praten met elkaar door alcohol, de informatieve waarde van tv en het onderhouden van sociaal contacten via MSN, daar hoor je niemand over.
Tot slot dat luchtalarm elke eerste maandag van de maand om 12:00 uur. Dát is pas paniek zaaien, want zo zorg je dat iedereen er elke maand weer aan herinnerd wordt dat ook wij er allemaal aan gaan door een bom op het station in Berkel-Enschot (als die een station hebben) terwijl dat helemaal niet het geval is. En wij maar bang zijn. Zou dat de reden zijn waarom jongeren agressiever worden? Misschien zijn het allemaal terroristen, bang om ontdekt te worden. En zullen al die slachtoffers erachter gekomen zijn en dan moeten ze weg. Ja, dat zal morgen wel in de krant staan. 6 letters, begint met een -m- ... eindigt of affia.

Hier, perfect voorbeeld van het mediageteisem!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Woah, doemscenariopost van Michel XD. Je haalt meerdere onderwerpen tegelijk aan, dus m'n reply is ook ietwat chaotisch.. :P

Alcohol heeft sowieso een ander imago dan roken. Alcohol (en dan vooral bier) wordt in de reclames geprezen als een serieuze aangelegenheid (in elk geval voor de brouwers) of juist als een gezelligheidsdrank. Maar roken heeft dat gezelligheidsimago niet. Roken is vooral cool, kijk bijvoorbeeld maar naar de personages in films. Het geeft je al een bepaalde uitstraling; het maakt daarbij nog niet eens zoveel uit of je de held of de schurk van het verhaal bent. Roken en drinken worden anders door de media behandeld. Roken kan longkanker veroorzaken. Drank is nu vooral iets wat problemen veroorzaakt op maatschappelijk vlak (en dat terwijl je ook verschillende soorten kanker kunt krijgen van overmatig alcoholgebruik). Maar ach, zelfs als mensen het weten, zullen ze niet zo snel van gewoonte veranderen.

Agressiviteit, tja, tricky. Hoe zei Yoda het ook alweer?
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering. :P

Wat ik leuk vind aan het Jeugdjournaal: daar wordt ook gewoon positief nieuws gebracht. Dat zie je in andere media niet zo snel meer, al zijn er vast wel uitzonderingen.

Micheloz zei

Ja jammer dat t jeugdjournaal alleen door jonge mensen wordt bekeken he. Ik las vandaag ook een artikel over Marokkaanse vaders die opvoedcursussen gaan geven in Bos en Lommer. Kijk, en daar hoor je nu te weinig over.

Roken en alcohol hebben idd een ander imago, op zich niet gek. Ik vind t veel erger als iemand rookt dan wanneer deze een biertje pakt, alleen al om t imago. Alleen tis zo storend dat de media overal zo'n lawaai over maakt. En dat terwijl roken levensgevaarlijk is en alcohol te weinig bestreden wordt. Ondertussen lees ik ook iets over de EU die zich misschien wil gaan bemoeien met het drugsbeleid in Europa. In plaats van dat ze aandacht besteden aan het verkeerd neerzetten en paniek zaaien. Maar daar hebben zij juist baat bij.

Naja...

Micheloz zei

Even een link toegevoegd naar een mooi voorbeeld van verwarring die er niet hoort te zijn; onderaan de log.

Anoniem zei

Wat een goed stuk tekst Michel.
Enige nadeel is dat ik niet goed weet wat ik er op moet zeggen.
Je hebt gewoon gelijk. Ik ben 't met je eens.
Vooral dat stuk dat er geen positieve dingen meer gemeld worden op het nieuws (van alcohol en msn dat dat ook wel goed voor sociale contacten is enzo).
Echt een goed stuk Mies. Mooi geschreven!

Micheloz zei

Dank je ^^ Ik doe mijn best.
Ik denk dit soort dingen altijd wel maar meer oppervlakkig. Op het moment dat ik erover ga schrijven ga ik pas verbanden leggen en komt er veel meer uit. Misschien toch maar wat meer doen. Wel leuk om over te discussieren.

Anoniem zei

Over je link: ik ken het werk van Menna Laura Meijer een beetje, heb ook wat afleveringen van SEXY gezien. Ze maakt op een hele mooie manier documentaires. De publieke omroep was in eerste instantie niet zo enthousiast om de serie uit te zenden, vraag me niet waarom. Angst voor boze reacties van bezorgde ouders misschien. Geheel ongegrond, want de serie laat juist een veel genuanceerder en beter beeld zien van hoe jongeren met liefde en seksualiteit omgaan.
Ze heeft trouwens ook een leuke docu gemaakt over hoe mannen in de loop van de geschiedenis steeds meer en vaker aan een ander beeld 'moeten' voldoen. Waar staat mannelijkheid tegenwoordig voor? Ze interviewt o.a. Theo Maassen. Als je 'm wilt bekijken, je kunt 'm vinden op uitzendinggemist.nl.

Micheloz zei

Interessant, die wil ik zien.

Ik heb trouwens toen straks die docu gekeken van haar, over jongeren en seks. Erg typerend, hoe het zó erg verschilt tussen jongeren. Van Marokkaanse jongens die het doodnormaal vinden dat je op je 8e al over seks nadenkt en dat t bij een one night stand alleen belangrijk is dat je zelf komt, tot Christelijke jongens (eentje die er echt als een patser uit zag maar nooit masturbeert of seks heeft naar eigen zeggen) die homoseksualiteit nog steeds belachelijk en vies vinden.
Erg interessant en toch ook wel schokkende verhalen. Een blind meisje dat verkracht is en een jongen die toen hij 15 was ergens gedumpt is, waarschijnlijk omdat hij homoseksueel was ... hij had op MSN gereageerd op een persoon.

Goede docu.
Maar ik ben ook benieuwd naar wat jij nu verteld.

Anoniem zei

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=55&md5=31b203b3cad8f07f6552909e6c8a440d&sq=echte+mannen

Dit is de docu, als je 'm nog niet had gevonden. :)

Micheloz zei

Dank je =) Had nog niet gekeken, zal hem onder favo's zetten, vergeet ik t niet.

Micheloz zei

Doet t niet Cynthia. En ik heb zelf gezocht maar kan niets vinden =S

Anoniem zei

Wat raar, bij mij doet 'ie het wel. :/

Werkt het misschien als je het volgende doet op uitzendinggemist.nl:
bij zoek een uitzending typ je 'echte mannen' in. Dan krijg je als het goed is De Donderdag Documentaire, daaronder staat dan die aflevering. Of kun je helemaal niets van die site bekijken? Heb je Adobe Flash Player?

Micheloz zei

Yup, k zal dat eens proberen. Misschien dat ik jouw link niet volledig krijg te zien hier door borders.

Unknown zei

iGoogle is voor coole mensen!

Verder: Mja, het wordt steeds erger en erger. Met onze grote dank aan de heer Bush en de immer heilige economie.