november 24, 2007

De weg kwijt

In februari 2006 logde ik al over een incident op mijn oude geliefde middelbare school dat nationaal bekend werd.
Nu was ik wel op de hoogte van de stakingen van de scholieren in Nederland maar ik lees net dit in het Brabants Dagblad:

"'Beste scholier van Nederland, hierbij roep ik jullie op om morgen om 11.00 uit je les te gaan en te gaan staken en demonstreren tegen die belachelijke 1040-urennorm. Wanneer we dit met z'n allen doen luisteren ze en hoeven we niet zoveel meer naar school en niet meer al die onzinnige dingen te volgen. Stuur dit door naar al je msn-contacten en staak morgen!'.Wat de Bossche leerlingen stiekem hopen, gebeurt. Eerst 'msn-en' alleen vrienden van school het berichtje naar elkaar, maar al snel wordt het verder verspreid onder jongeren in het hele land. Wie de tekst ontvangt, stuurt hem door naar alle afzenders in zijn msn-lijst. Onderweg wordt de tekst hier en daar gewijzigd.
Sywert van Lienden, scholier in Ermelo en voorzitter van landelijk scholierencomité LAKS, denkt dat het msn-bericht uiteindelijk zeker de helft van alle leerlingen bereikt. Ook bij Van Lienden rolt donderdagavond een ingekorte versie van het oorspronkelijke bericht de mailbox binnen.
Het LAKS is op dat moment al twee weken bezig om een gecoördineerde actie op twaalf scholen op touw te zetten. De leerlingenraden van deze scholen willen na eerdere acties in Den Haag, Groningen en Sittard zelf ook graag protesteren tegen de in hun ogen overkill aan lesuren. En een landelijke demonstratie staat gepland voor volgende week woensdag.
Maar door de msn-actie raakt Laks de regie gisteren volledig kwijt. Niet alleen op de twaalf scholen, in het hele land leggen scholieren na de 'kleine pauze' spontaan hun werk neer.

Door de msn-actie raakt Laks de regie over de demonstratie volledig kwijt. "


Dit bericht is geplaatst door een leerling uit de Leerlingenraad van mijn oude school.
Wist ik veel dat we een Leerlingenraad hadden...dat was niet zo toen ik nog in de MR zat. Misschien moet ik maar eens langs gaan daar. Orde op zaken stellen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

he michel, daarvoor wel hoor, was zelf voorzitter leerlingenraad, voorzitter feestcommisie en hoofdredacteur van de kavalkade, ook was ik het die ten tijde de invoering van de tweede fase de eerste stakingen had geregeld ;)

Micheloz zei

Zelfde als op Hyves =P

Ja maar in 'mijn' tijd (;-) ) is er geen Leerlingenraad geweest en Jan-Hein en ik heb toen de feestcommissie ook weer opnieuw opgestart. Maar jij bent inderdaad mijn voorloper.