februari 18, 2006

"Storm in een glas water"

Vandaag las ik op Stringetje.nl (http://www.stringetje.nl/) dat er heel wat is gebeurd op mijn oude middelbare school, het Jeroen BoschCollege. Tijdens een les Levensbeschouwing in 3VWO was het de bedoeling dat kinderen een presentatie hielden van 3 minuten met als inhoud waar zij in geloven. Een groepje kinderen deden hun presentatie over het fenomeen “glaasje draaien” oftewel geesten oproepen. De leraar (meneer van Iersel, die ik bijna 5 jaar heb gehad voor dit vak) “ verplichtte”de kinderen om bij de les aanwezig te zijn. Een kind was zo bang dat het niet was komen opdagen.
Nu schijnen ouders i.p.v. naar de school naar de kranten gestapt te zijn om hun gal te spugen over hoe belachelijk het allemaal wel niet was. Het is zelfs bij Editie.nl op RTL 4 geweest (de link staat op stringetje.nl, staat blauw gedrukt in het stukje).

Glaasje draaien werkt als volgt: je hebt een ouija-bord, dat is een bord met alle letters erop uit ons alfabet (ik ken het goed omdat ik veel Charmed kijk. Charmed begon ook allemaal met ouija-bord, of een “spirit-board” ). In het midden zet je een glas en iedereen houdt er een vinger op of een hand. Het idee is dan om de geest op te roepen en via het glaasje te laten vertellen wat hij te zeggen heeft. De geest zou zich dan in het glaasje bevinden en via het glaasje steeds naar de letters schuiven.

Ik heb de uitzending van Editie.nl bekeken en daarin komt ook een meneer aan het woord die zegt dat het glaasje draaien onschuldig is en dat het bewegen van het glaasje richting alle letters komt door het onbewuste van degene die ermee bezig zijn: pure suggestie dus.
Ik ben heel erg ontvankelijk voor dit soort dingen en ik denk dat ik ook wel geloof in geesten en ouija-bord-toestanden maar de meneer die daar aan het woord is (die kale meneer met bril van Skepsis) heeft wel gelijk.
Enkele jaren geleden is er een onderzoek gedaan om autistische kinderen te kunnen laten communiceren met ouders. Nu hebben die onderzoekers een speciale manier gevonden om dit te laten gebeuren. Autistische kinderen zouden via de computer kunnen intypen wat ze vonden, met behulp van hun ouders. De ouders moesten dan hun handen op de handen van de kinderen leggen.
Het was een wonder: ouders waren door het dolle heen want hun autistische kinderen begonnen te typen dat ze van hun ouders hielden etc.
Maar wat bleek nou: onbewust bewogen hun ouders de handen van hun kinderen naar de letters van de woorden waarvan ze wilden hebben dat ze getypt werden.
Het hele onderzoek werd achterhaalt en deze methode bleek dus niet te werken.

Zo denk ik ook dat het bij het glaasje draaien is. Het meisje, Veerle, wat ermee begonnen is, heeft een afscheidsbrief geschreven voor haar klas en is naar een andere school vertrokken.
Op stringetje.nl staat wat meer naar beneden een link naar een pagina met uitleg over het glaasje draaien, waarbij ook veel waarschuwingen staan.
Op Stringetje zijn er bijna 300 reacties gekomen van allerlei mensen die we eigenlijk niet kennen maar je ziet maar weer eens wat een eenzijdigheid nieuws geeft. Dit is ontzettende slechte publiciteit voor onze oude geliefde school, met gezeur over dat het keislecht is dat we een Levensbeschouwing leraar hebben die niet geloofd en dat er dit soort spelletjes gespeeld worden op school enzovoort.
Ik zei toen straks tegen mijn moeder dat ouders niet zo moeten zeuren, hun kinderen moet dit soort dingen ook leren. Je kunt ze later toch ook niet van de tv weg houden als er nieuws is over een geloof of sekte? Bovendien was het glaasje draaien maar van zeer korte duur, omdat de presentatie zelf maar 3 minuten duurde.

Wel vind ik dat de leraren bij ons op school verkeerd (en dus laconiek) gereageerd hebben. Dat had anders gemoeten.
Maar ik vind het heel erg dat alles zo opgeblazen wordt, dat een meisje haar school heeft moeten verlaten, onze Levensbeschouwingleraar zoveel op zijn dak krijgt, dat de school slechte publiciteit krijgt en bovenal: dat er weer mensen zijn die alles van een kant bekijken.

Zo…

Edit: ik had iets verkeerd begrepen omtrend het meisje wat is vertrokken. Veerle was degene die niet in de les aanwezig wou zijn vanwege haar geloofsovertuiging. Zij is nu van school gegaan omdat alles zo belachelijk is verlopen volgens haar.

Ik zou er nog heel veel over kunnen zeggen en ik wind me behoorlijk op over de situatie omdat onze school nu in een kwaad daglicht wordt gesteld, maar ook omdat mijn oude leraren en directeur op deze manier hebben gereageerd. Meneer Schmeits ken ik goed, die zal wel weer vergeten zijn ofzo om naar haar huis te bellen...

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is een flinke lap tekst, maar wel interessant... Ik had het toevallig op elgers log ook al gelezen, maar ik weet nu een beetje meer waar het over gaat. Ik heb niet het hele verhaal geovlgd, daar moet ik wel eerlijk in zijn, maar ik vind inderdaad dat het verhaal wel opgeblazen is met alle negatieve gevolgen van dien...

Micheloz zei

Nog wat toegevoegd...

Anoniem zei

Ik merk het :)... Tja, aan de ene kant wil je het natuurlijk niet verwachten van `onze` school. Het is aan de andere kant wel stom, maar ik reageer toch niet echt verbaasd op het feit dat deze reacties zijn gegeven.. Nog bedankt voor de verduidelijking. Dat is toch weer net iets anders. Het blijft aan de andere kant rot dat iemand vanwege zoiets, in combinatie met haar geloof van onze school af gaat. En dat terwijl wij juist als rooms katholieke school extra aandacht zouden moeten besteden aan het geloof... dat zou de laatste reden moeten zijn dat iemand van school afgaat en dat diezelfde school in een kwaad daglicht wordt gesteld.. t is ook gewoon opgeblazen... zonde...

Anoniem zei

Ach ja ik sprak robbert(van stringetje.nl) vrijdag en die zei dat de meeste ophef is ontstaan door miscommunicatie, iets wat ik zelf eigenlijk ook wel herken in het jeroen bosch college moet ik bekennen.

Zelf ben ik denk ik te nuchter om al die ophef rond een beetje glaasje draaien in het kader van een project te kunnen begrijpen. Blijf dan lekker thuis en klaar zou ik zeggen.

De kritiek die Veerle levert in haar afscheidsbrief vind ik dan ook niet geheel terecht(zo ver ik dat kan beoordelen). Zo noemd ze bijvoorbeeld de opmerking van dhr. Laseroms bij omroep brabant over de storm in een glaasje water respectloos, terwijl ik dit zelf juist zie als een goede manier op de spanning van de 'zaak'af te halen zonder dat hier mee iemand wordt geschaat!

Ja michel ook mij heeft het wel even geraakt en ik ben het dan ook volledig met jou eens dat het door de grote media-aandacht en de vaak onzige opmerkingen in al die gasteboeken van stringetje tot en met de EO veels te veel is opgeblazen!

Micheloz zei

Maar ja het probleem is dus dat niemand behalve de school het wil afdoen als niets bijzonders. Als er nu niet zo moeilijk werd gedaan over het feit dat er een meisje niet in de les was, was er helemaal niets aan de hand geweest. Dus het is voor een deel ook zeker de schuld van de school.

Anoniem zei

Ik heb hierover op het kp oa ook al ruimschoots mijn gal gespuwd. Ik vind die Veerle echt een achterlijke doos dat ze de media erbij heeft laten komen en ik haat sowieso al die gelovige mensen die zo snel op hun teentjes zijn getrapt, vaak vanwege de meest onbenullige dingen. Echt, ze was niet bij de les en ja, dan moet je verantwoording afleggen bij Schmeits ensow, das toch normaal, dat moet iedereen. En natuurlijk moest ze een aantal keer langskomen, want ja, ze had nou eenmaal de krant erbij gehaald en die ouders belden ook geregeld, dus dan krijg je dat.

Maar het hatelijkste is idd dat het JBC zo enorm genaaid is door haar nu, qua negatieve media-aandacht.

En verder twijfel ik ook aan de correctheid van haar brief, tis een emotioneel meisje van 15 ofsow, dat zijn vaak niet de betrouwbaarste bronnen.

Micheloz zei

Ja maar Marijn, ze hebben haar ook niet eerlijk behandeld en niet goed geluisterd. Daarin heeft ze wel gelijk denk ik.

Ze heeft haar eigen redenen en daar is niet naar geluisterd en dat is ook een slechte zaak.

Je kent haar niet, dus het zou niet eerlijk zijn haar compleet af te zeiken, wel dan?

Anoniem zei

Ik WIL haar niet kennen <_<

:P

En mja, nogmaals, de krant erbij halen was gewoon zwaar dom en achterbaks en mediageilheid ensow -_- KOM NIET AAN MIJN OUWE SCHOOL!!!11 met je christelijke poten666

Micheloz zei

Jongen, er is toch ook verteld dat de kranten naar hen toekwamen en niet andersom. Zo kan het toch ook gegaan zijn? Beetje objectiever Marijn! xD

Anoniem zei

Ze heeft toch ingestemd ><

Micheloz zei

Met wat? De krant?
Tja ik had het niet gedaan maar dat komt ook omdat ik gewoon van t JBC hou. Maar als iemand zo boos is of "upset" (nederlandse woord ff snel kwijt) dan snap ik t enigszins wel.

Maar ik keur t wel af.