oktober 27, 2008

RockNation


Al seizoenen lang volg ik, op wisselende zenders, Expeditie Robinson, een survivalprogramma in het verre Maleisïe, waar mensen keihard moeten werken voor hun geld en waar Belgen en Nederlanders voor de kick en het avontuur enkele weken gaan liggen verhongeren en elkaar het leven zuur maken. Dit programma wordt saaier, helaas. Dit seizoen kent weinig hoogtepunten en nauwelijks enige vernoembare kandidaten.
Weken geleden, toen Expeditie Robinson net begon, kwam er op RTL5 een reclame over een nieuw programma: RockNation.
Nou hou ik niet echt van Idolsachtige programma. De eerste keer was t nog wel leuk maar ik ben daarna afgehaakt. Enkel Britain's Got Talent kon me boeien.
Maar RockNation was helemaal nieuw! Edwin Jansen, een muziekmanager, wou op zoek gaan naar Nederlands talent voor een vette, Nederlandse rockband. En tja, als je een beetje serieus genomen wil worden in je zoektocht, moet er tegenwoordig een tv-programma van gemaakt worden. Of het resultaat heeft of niet, maakt niet uit, kijk maar naar Lama Gezocht.
Samen met radio-DJ en Wie is de Mol-mol Dennis Weening ging Edwin door heel Nederland op zoek naar talent. Hij had een toetsenist nodig, een basgitarist, een gitarist, een drummer en een zangeres: allemaal geschikt voor een echte rockband.
Toen ik de reclame zag, werd ik benieuwd. Ik werd namelijk niet meteen uitgedaagd om te stemmen. Beter nog: ik heb totaal géén invloed gehad op wie er uiteindelijk zou winnen. Heerlijk! Gewoon weer eens een tv-programma kijken. En hoe verder RockNation vorderde, hoe gaver ik het ging vinden. Deze mensen waren allemaal noemenswaardig. En bovendien van mijn leeftijd waardoor ik me nog meer kon identificeren met hen. Met de week werd het gaver en ik kreeg natuurlijk mijn favorieten. Weken voor de finale had ik me allang voorgenomen om de uiteindelijke band te gaan volgen.
Die band heet 'Stereo'. Eerst was ik er zelf een beetje skeptisch over, omdat de naam nogal simpel en voor mijn gevoel leeg was. Maar hoe vaker ik het hoorde, hoe beter ik het vond passen bij de mensen uit het programma, bij Edwin en bij het imago van de band die er zou komen.
De uiteindelijk winnaars zijn gisteren kennis gemaakt. Ik was zelf niet zo zenuwachtig als de kandidaten, maar het is alweer even geleden dat ik zo heb mee geleefd met een tv-programma (en daar kan ik wat van).
Het is geen programma met typische aandachtsgeile mensjes, die totaal geen talent hebben en maar wat doen. Het is geen programma die puur bedoeld is om te cashen, waar mensen als begeleiding zijn neer gezet die eigenlijk met iets anders bezig waren. Nee, het waren allemaal mensen, kandidaten en crew, die hart hebben voor de muziek en écht, écht wilden.
De band bestaat uiteindelijk uit zangeres en frontvrouw Astrid, toetsenist Thijs, bassist Noah, drummer Stephan en niet één maar twee gitaristen, namelijk Daan en Jean-Baptiste.

Jammer dat het is afgelopen, ik baal er echt van. Maar ik denk dat Stereo het echt goed gaat doen en wil ze zeker nog live gaan zien.
Als ik er zo op terug kijk en die jonge mensen bezig zag in dat programma en vol vuur vertellen dat ze dit zó graag wilden, was voor mij weer duidelijk hoe belangrijk het is om iets te gaan wat je leuk vindt. En dus ben ik nog eventjes onderweg.

En nu maar hopen dat er geen RockNation (2) gaat komen. Al denk ik niet dat Edwin Jansen dat van plan is.

Geen opmerkingen: