april 22, 2006

Uitvinding: kijkers straks laten betalen voor zappen op tv

door Henk van Weert

Vrijdag 21 april 2006 - Eindhoven - In de VS is ophef ontstaan over een uitvinding van Philips die het de tv-kijker onmogelijk maakt naar een andere zender over te schakelen als er een reclameblok begint. Ook het doorspoelen van reclames in opgenomen programma’s kan straks technisch onmogelijk gemaakt worden.
De kijker zou deze vorm van ingrijpen af kunnen kopen door de zender of filmmaatschappij te betalen voor het passeren van de reclameblokken. In de VS wordt dit gezien als manipulatie.
Deze mogelijkheden zijn gebaseerd op een uitvinding van Philips, waar in de VS patent op is aangevraagd. Een woordvoerster van het Philips Patentbureau zei gisteren echter dat Philips de vinding niet in de eigen ’settopboxen’ zal opnemen, waarin de ontvangst van een digitaal tv-signaal geregeld wordt. Philips is een grote producent van zulke kastjes.
Philips heeft volgens haar alleen een uitvinding willen doen, waar anderen - televisiestations, kabelmaatschappijen - tegen betaling van patentrechten van kunnen profiteren. Met het patent zijn rechten op toekomstig gebruik veiliggesteld.
De vinding is op de toekomst gericht. In de huidige gewone anologe tv-ontvangst via een kabel uit de muur is ingrijpen niet mogelijk. Steeds vaker wordt het tv-signaal echter ontvangen via zogenaamde settopboxen, kastjes tussen de breedbandverbinding en de tv. Met software kunnen allerlei schakelingen en ingrepen gedaan worden.

Keus


De Philips-vinding komt er op neer dat kijkers een keuze moeten maken tussen wel en niet betalen voor een reclamevrij programma. Een zender kan de kijker die keus in beeld voorleggen op het moment dat bijvoorbeeld een film begint. Wie geen bezwaar heeft tegen reclame kan gratis doorkijken, wie een reclamevrije film wenst te zien moet langs electronische weg een vergoeding betalen, precies zoals hij nu via zijn kastje ook betaalt voor een huurfilm.
Zenders kunnen zo een dam opwerpen tegen de technische ontwikkeling dat straks reclame eenvoudig overgeslagen kan worden. Dat betekent een groot verlies aan inkomsten voor de zenders. Die bedreiging wordt steeds actueler, omdat er al ’slimme’ harddisc-recorders zijn die reclames automatisch overslaan als de kijker dat zo ingesteld heeft.

(bron: www.brabantsdagblad.nl)

---------------
Belachelijk...

1 opmerking:

Anoniem zei

Super belachelijk =S